Dit is een oude revisie van het document!
SMARTPHONEDWANG WERKT ZO
#4 ☞ Uw Zorg Online (Pharmeon), 2025
Als “Download de app” niet de oplossing is maar het probleem
6 juni 2025
email van meneer D. aan Helpdesk Uw Zorg Online
Onderwerp: Verouderd emailadres is niet gewijzigd, inloggen onmogelijk geworden
In september 2023 kreeg ik een nieuw emailadres. Ik heb de wijziging toen op alle relevante plaatsen doorgevoerd of doorgegeven. Een jaar later werd het oude emailadres definitief onbruikbaar, maar in de tussentijd had ik geen huisarts geraadpleegd. Eind april 2025 wilde ik voor het eerst in lange tijd inloggen bij de huisartsenpraktijk. Dit leek wel te lukken met mijn nieuwe mailadres, maar vervolgens bleek dat de bevestiging nog altijd naar het oude mailadres werd gestuurd. Ik kon dus niet inloggen.
Ik heb dit telefonisch doorgegeven aan de assistent, die zei dat ze de wijziging alsnog zou verwerken. Vorige week, ruim een maand later, bleek dat dit nog niet was gebeurd, of waarschijnlijker: dat de wijziging verkeerd was doorgevoerd. Mijn nieuwe mailadres werd nu helemaal niet meer herkend, laat staan dat ik een bevestiging kon ontvangen. Deze keer kreeg ik te horen dat ik zelf contact moet opnemen met Pharmeon / Uwzorgonline om de wijziging door te geven. Tevens kreeg ik bij herhaling te horen dat de bedoeling van Pharmeon was om alles gemakkelijk te maken.
Ik verzoek u ervoor te zorgen dat mijn account bij www.•••• weer bruikbaar wordt. Ik ben patiënt van dokter ••••. Mijn naam is ••••, geboren ••••. Mijn oude emailadres was ••••. Dit adres is dus niet meer in gebruik. Ik verzoek u dit adres overal waar het nog is ingevuld te vervangen door ••••. Graag ontvang ik bevestiging als dit is gelukt.
6 juni, onmiddellijk automatisch antwoord
Uw Zorg Online aan D
Geachte lezer,
Bedankt voor uw bericht. We helpen u zo snel mogelijk.
Op dit moment is het erg druk. Daardoor duurt het iets langer voordat u een reactie krijgt. Dank u wel voor uw begrip.
Tip: Misschien vindt u het antwoord al in onze veelgestelde vragen: uwzorgonline.nl/hulp.
Heeft u een medische vraag? Wij kunnen u helaas niet helpen. Neem hiervoor contact op met uw zorgverlener.
Werkt de Uw Zorg Online app niet goed? Probeer dan of het wél werkt via de online zorgomgeving op de website van uw zorgverlener.
Werkt de website van uw zorgverlener niet goed? Probeer het dan via de Uw Zorg Online app.
Is uw probleem inmiddels opgelost? Laat het ons gerust weten door op dit bericht te reageren.
Met vriendelijke groet,
Het team van Uw Zorg Online
Veertien dagen later volgde een reactie.
20 juni 2025 (14:00)
Uw Zorg Online aan D.
Geachte gebruiker van Uw Zorg Online,
Hartelijk dank voor uw bericht.
Het spijt ons te horen dat u problemen ondervindt bij het patiëntenportaal.
We willen u vriendelijk verzoeken om als eerste het volgende te proberen: het verwijderen en opnieuw downloaden van de app. Klik hier voor de stappen.
Indien dit uw probleem niet oplost, bekijk dan ook de volgende informatie:
• Ik kan mijn zorgverlener niet vinden, hoe maak ik een koppeling tussen mijn account en de zorgverlener? Lees hier meer over.
• Beveiligingscode niet ontvangen. Wat moet ik doen als de beveiligingscode niet op mijn e-mailadres aankomt? Bekijk hier mogelijke oplossingen.
• Wachtwoord vergeten? Als u uw wachtwoord bent vergeten, volg dan hier de stappen voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
• Problemen met het resetten van het wachtwoord. Als het niet lukt om uw wachtwoord te resetten, bekijk dan hier mogelijke oplossingen.
• Hoe kan ik het e-mailadres van mijn account wijzigen als ik geen toegang meer heb tot mijn oude e-mailadres? Volg de stappen zoals hier vermeld.
• Geen toegang tot de authenticatie app? Hier vindt u de stappen om verder te gaan.
• Inloggen met een tweede gebruiker. Hier vindt u de stappen om met meerdere personen gebruik te maken van dezelfde app.
• Wat moet ik doen als ik maar één e-mailadres heb in mijn huishouden? Bekijk hier tips over hoe u een extra e-mailadres kunt aanmaken.
• Het dossier van een kind jonger dan 16 jaar is niet zichtbaar. Wat nu? Lees hier waarom dit zo is.
• Ik kan niet meer bij mijn oude e-mail. Wat nu? Lees hier hoe u weer gebruik kunt maken van het patiëntenportaal.
Indien u nog steeds problemen ondervindt, ontvangen wij graag de volgende informatie:
• Gebruikt u de app op een iOS- of Android-systeem?
• Lukt het wel om buiten de app om in te loggen via het websiteportaal van de zorgverlener?
• Ontvangt u een foutmelding? Graag ontvangen we een printscreen van deze foutmelding.
• Heeft u geprobeerd in te loggen op zowel uw thuisnetwerk als een mobiel netwerk?
Voor actuele problemen waar wij van op de hoogte en mee bezig zijn, adviseren we u vriendelijk om onze storingspagina in de gaten te houden via https://uwzorgonlinegebruikers.statuspage.io/. U kunt zich ook inschrijven om automatische updates te ontvangen over lopende storingen via het knopje ‘Schrijf u in voor updates’.
Wij zien uw antwoord op deze e-mail waar nog nodig graag tegemoet en zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
Met vriendelijke groet,
P.
Het team van Uw Zorg Online
23 juni 2025 (15:07)
antwoord van D. op bovenstaande
Beste P.,
Het heeft waarschijnlijk geen zin om op dit bericht te reageren met een standaardantwoord. Ik verzoek u daarom deze email aandachtig te lezen er (echt) antwoord op te geven. Een andere manier van behandelen kan slechts leiden tot nog meer tijdverlies.
Het gaat om een kleinigheid, een probleempje dat waarschijnlijk in een halve minuut te verhelpen is zodra u weet waar het over gaat. Maar ik kan dat probleempje niet verhelpen en de huisarts ook niet. De assistent verzekerde mij bij ons laatste gesprek herhaaldelijk dat Uw Zorg Online “alles makkelijk wil maken”. De goede bedoelingen zijn er dus. Ik zou nu graag iets van die gemakkelijkheid in de praktijk zien.
Ik weet niet precies op welke manier mijn probleem aan Uw Zorg Online is voorgelegd. Ik heb het probleem daar al maanden geleden bij de huisartsenpraktijk gemeld en men zou het “doorgeven”, maar ongeveer drie weken geleden bleek dat het nog niet was opgelost. Al dit contact met de praktijk verliep noodzakelijkerwijs telefonisch of aan de balie (gelukkig op loopafstand van mijn woonadres). Daarom zal ik het nu nog een keer uitleggen.
In september 2023 kreeg ik een nieuw emailadres, en sinds september 2024 is het oude niet meer bruikbaar. Al die tijd had ik geen huisarts nodig. Ongetwijfeld heb ik de wijziging in september 2023 aan de huisartsenpraktijk doorgegeven. Van de winter wilde ik voor het eerst in lange tijd weer een afspraak maken. Bij het inloggen (uiteraard met mijn nieuwe mailadres) beek toen dat de email met een inlogcode naar mijn oude mailadres ging. Daar kon ik niet meer bij, dus ik kon niet inloggen. Als verzendadres stond dus nog ergens mijn oude adres genoteerd, en daar kon ik niets aan veranderen want ik kon niet bij mijn gegevens. De huisarts ook niet. De assistente zou het “doorgegeven”.
Zoals gezegd bleek drie weken geleden dat het niet was doorgegeven, of misschien wel doorgegeven maar niet verwerkt. De assistent zei nu niet meer: “ik zal het doorgeven”, maar dat ik het probleem zelf moest aankaarten bij Pharmeon. Deze naam bleek voor hetzelfde te staan als Uw Zorg Online. Ik herinner me niet meer wat ik daarna heb gedaan, en ik weet ook niet op wat voor melding uw bericht een reactie is.
In ieder geval: u gaat er kennelijk van uit dat ik een smartphone heb, maar ik heb geen smartphone en wil die ook niet hebben. Voor al mijn contact met het internet gebruik ik een laptop, en zolang een website mij niet waarschuwt dat hij slecht functioneert, ga ik ervan uit dat hij goed functioneert. Er bestaat zover ik weet geen wettelijke verplichting om een smartphone of tablet te kopen. Gezondheidszorg is (dacht ik) ook niet alleen voor mensen die met Google of Apple in zee willen gaan. Dat veel mensen dit doen zonder over de gevolgen na te denken is hun zaak. Maar ik vind dat niemand gedwongen mag worden om de gebruiksvoorwaarden van Amerikaanse tech-reuzen te accepteren.
Kortom: ik verzoek u ervoor te zorgen dat als ik met mijn emailadres •••• inlog op de website van www.•••• (dokter ••••) in ••••, de inlogcode naar datzelfde adres gaat.
N.B. Ik heb begin deze maand geprobeerd een nieuwe account aan te maken. Aanvankelijk leek dit te lukken. Ik krijg de inlogcode op het goede adres. Maar zodra ik ben ingelogd krijg ik dit bericht: “Uw account is niet gekoppeld aan het systeem van uw zorgverlener. Bepaalde services zijn hierdoor mogelijk niet beschikbaar. Neem voor meer informatie contact op met Huisartsenpraktijk ••••.” Ik probeerde toen die koppeling te laten maken, maar dit bleek onmogelijk omdat ik al een account heb: dat is dus het niet-werkende account. Ik ga niet nog eens contact hierover opnemen met de praktijk. Ik heb al te vaak gehoord dat Uw Zorg Online alles makkelijk wil maken. Nu zou ik willen zien dat die belofte wordt waargemaakt.
Met vriendelijke groet,
D.
Op bovenstaande mail van 23 juni was op 15 juli nog geen enkele vorm van reactie gekomen. Toen stuurde D. een kopie met daarboven in hoofdletters: HERINNERING. Drie dagen later volgde een reactie.
18 juli 2025 (10:26)
Helpdesk Uw Zorg Online aan D.
K. van Uw Zorg Online heeft een opmerking gewijzigd:
Geachte heer/ mevrouw, dank voor uw melding.
Excuus voor onze late reactie op uw melding.
Wij kunnen voor u geen aanpassing maken in NAW gegevens of in uw medische gegevens.
Ik heb het oude account van u losgekoppeld van uw zorgverlener en voor u verwijderd.
U kunt nu met uw nieuwe e-mail adres een nieuw account aanmaken en deze koppelen aan uw huisartsenpraktijk.
Registreer een nieuw account via de onderstaande link met uw nieuwe e-mail adres:
••••
Na het registreren van uw account, wordt er automatisch een koppelverzoek naar uw huisarts gestuurd om uw nieuwe account te koppelen.
Het tot stand brengen van uw koppeling, kan enkele dagen duren.
Hopende u hierover voldoende te heben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
K.
Het team van de Uw Zorg Online helpdesk
Naschrift voor eigen gebruik van D., 20 augustus
K. ging voorbij aan mijn mededeling van 23 juni dat ik al eerder een nieuw account had aangemaakt en dat die ook niet werkte.
Met dat nieuwe account bleef het probleem dit: ik kon wel inloggen, maar kwam vervolgens niet verder. In plaats daarvan verscheen er een slecht geformuleerde en verwarrende mededeling, kennelijk daterend uit de coronatijd. Uit die mededeling begreep ik dat de huisarts binnen enkele dagen contact met me zou opnemen om mijn identiteit te controleren en dan mijn account aan mijn dossier te koppelen. Maar er werd geen contact opgenomen. Ik kreeg zin om naar de huisartsenpost gaan met een printje van dit bericht om dat te laten lezen, maar deed dat nooit omdat er vaak niemand achter de balie zit.
Vandaag wilde ik een bezoek bij de huisarts plannen. Nog steeds kreeg ik die verwarrende mededeling met de belofte van spoedig contact en koppeling. Ik belde nu, en hoefde gelukkig niet lang te wachten. Ik kreeg een assistente aan de lijn die moeilijk verstaanbaar Nederlands sprak maar die me wel redelijk snel en effectief kon helpen. Mijn geboortedatum was genoeg voor haar om mijn naam te achterhalen; verder vroeg zij alleen of mijn mailadres uniek was. Volgens mij is dat een onzinnige vraag, want het aanmaken van een reeds bestaand email-adres is onmogelijk. Dit zei ik ook, maar het drong niet echt tot haar door. Kennelijk stond deze vraag in het protocol - en blijkbaar was volgens het protocol het antwoord op deze onzinnige vraag voldoende. Zij deed toen iets waardoor, zei ze, een “groen vinkje” bij mijn naam kwam te staan. En ik ontving bijna onmiddellijk een email met de volgende inhoud:
Huisartsenpraktijk •••• heeft u aangemeld voor de Uw Zorg Online patiëntenomgeving. Omdat u al een Uw Zorg Online account heeft, is deze praktijk toegevoegd aan uw lijst zorgverleners. U kunt direct van start met de online diensten van deze praktijk.
Erg duidelijk is dit nog niet. Het zal wel komen doordat termen als “dossier” en “account” mij weinig zeggen, laat staan dat ik weet wat het verschil tussen die dingen precies is. Toch klonk het geruststellend, en bovendien bleek nu dat ik kon inloggen.
Ik sprak mijn tevredenheid hierover uit, maar hiermee was volgens mij de missie van de assistent niet helemaal volbracht. Want waarom was er nooit contact met me opgenomen terwijl dit via de website steevast wordt beloofd? Ze zei dat de huisartsenpraktijk nooit bericht krijgt waaruit blijkt dat zij contact moeten opnemen, en dat de patiënt in zo’n geval zelf contact moet opnemen. Ik zei dat het wellicht toch goed was om iets aan die online mededeling doen. Ook dit leek niet echt tot haar door te dringen; zij keek blijkbaar niet verder dan het groene vinkje! Helaas kan ik die onduidelijke en onjuiste tekst nu niet meer te zien krijgen om met een kopietje daarvan de zaak nog eens aan te kaarten.