manifest

Dit is een oude revisie van het document!


Arend

OFFLINE MOET KUNNEN

Offline en ongedwongen online meedoen wordt steeds moeilijker Bij het digitaliseren van interacties en handelingen in de maatschappij worden ‘apps’ en ‘smart-phone’ steeds meer centraal gesteld. Bijvoorbeeld bij afspraken maken, vergaderen, kaartl­ezen, een treinreis plannen en tickets kopen, maar ook bij bankieren, zorgverlening en officiële handelingen zoals identificatie voor een bankrekening.

Met de opkomst van deze digitale technologie blijken alternatieve mogelijkheden om toe­gang te krijgen tot informatie, producten en diensten meer en meer te verdwijnen. Voor mensen die geen smartphone (kunnen) gebruiken, of die afstand willen houden tot Big Tech, blijven er steeds minder opties over om mee te doen. Situaties van ‘Digidwang’ nemen steeds extremere vormen aan:

  • Bankrekening openen? Bij sommige banken ben je niet meer welkom zonder ‘slim­me’ telefoon.
  • Een auto huren bij MyWheels? Eerst moest je daar alleen een rijbewijs voor te heb­ben, maar sinds vorig jaar ook een ‘slimme’ telefoon.
  • Inloggen gaat meer en meer via tweefactoren-authenticatie (2FA), waarbij er stil­zwij­gend van uit wordt gegaan dat mensen een ‘slimme’ telefoon hebben en gebruiken; wie niet voldoet aan dat criterium staat plotseling voor een dichte deur.
  • Voor het aflezen van de opbrengst van zonnepanelen, voor de volumeregeling van een gehoorapparaat, voor het aan- en uitdoen van een lamp of aan airco, en voor steeds meer andere dagelijkse handelingen, worden mensen geacht zichzelf compleet  afhankelijk te willen ma­ken van een ‘slimme’ telefoon, of tenminste van een ‘app’, en daar­mee van Big Tech.

De digitale uitsluiting waarvoor de Ombudsman in 2017 waarschuwde lijkt vandaag een feit.

Dat is niet slim! Dat kan anders! Offline moet kunnen! Wij, een informele groep betrokken burgers, maken ons hier zorgen over en zouden deze trend graag doorbreken. We willen bereiken dat offline meedoen overal en altijd zonder grote pro­blemen mogelijk blijft. Dat organisaties bijvoorbeeld ook telefonisch en per post bereik­baar blijven, dat een afspraak bij de tandarts kan worden gemaakt zonder ‘slimme’ telefoon en zonder internet, en dat we in principe overal contant kunnen blijven betalen. De vrijheid om offline te leven is belangrijk en mag niet verdwijnen.

Daarnaast willen we bereiken dat online meedoen weer ongedwongen wordt. Dat men­sen die een smartphone, app of website gebruiken zekerheid hebben dat hun privédata nooit worden verzameld en aan de hoogste bieder verkocht. Online mogelijkheden willen we ge­brui­ken zonder gebruikt te worden.

Hoe willen we dat bereiken?

1. Door elkaar en anderen te stimuleren alert te zijn op voorbeelden van Digidwang waar we direct en concreet mee te maken krijgen, en door de ver­ant­woor­delijke instanties en personen hierop aan te spreken. Wij denken aan geschreven reacties in de vorm van (a) een verzoek om uitleg over het onderhavige geval in het licht van alle voor- en nadelen; (b) suggesties voor een aanpak waarbij onze digitale vrijheid wordt gerespec­teerd; en © een voorstel om hier­over in gesprek te gaan.

Ook bieden wij een verzamelpunt voor gedocumenteerde informatie over lopende (re-) acties en de respons of het gebrek aan respons. Wanneer de hoeveelheid verzameld mate­riaal toereikend is, zoeken wij op basis daarvan en in overleg met de inzenders publiciteit.
Bij voldoende animo zullen wij ons vervolgens beraden op een vastere vorm voor de groe­p en publicatie van het verzamelde en binnenkomende materiaal op de website, al of niet in samenwerking met een bestaand platform.

2. Door organisaties te stimuleren in beweging te komen. Ons valt op dat veel organisaties meeliften op digitale technologieën en ontwikkelingen waarmee zij, be­doeld of onbe­doeld, steeds meer afbreuk doen aan de mogelijkheid van mensen om offline en ongedwongen online mee te doen. Wij gaan daarom werken aan een keurmerk en zelf-beoordeling waarmee we deze organisaties willen ondersteunen en stimuleren om hierin posi­tieve verandering te brengen – om zichtbaar te ma­ken dat zij ervoor instaan dat mensen offline en ongedwongen online welkom blijven.

3. Krachten bundelen. Er zijn al veel (belangen)organisaties die de zorg van digitale uit­slui­ting met ons delen. Zij zetten zich in, elk vanuit hun eigen prioriteiten en deskun­digheid, om onze vrijheid online en offline te verdedigen of terug te winnen, en mensen te ondersteunen in hun persoonlijke strijd voor die vrijheid. Er is echter ook veel versnippering. We gaan op zoek naar meer verbinding.

[Naam, Plaats] [Naam, Plaats] [Naam, Plaats] ….

info@offlinemoetkunnen.nl