dwangbuis02nlalert

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisie Vorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
dwangbuis02nlalert [2025/11/14 19:25] Arend Smildedwangbuis02nlalert [2025/11/25 21:19] (huidige) Arend Smilde
Regel 1: Regel 1:
 +#1 **[[dwangbuis01mywheels|MyWheels, 2024]]**\\ 
 +#3 **[[dwangbuis03asn|ASN Bank, 2025]]**\\ 
 +#4 **[[dwangbuis04uwzorgonline|Uw Zorg Online, 2025]]**
 +
 =====SMARTPHONEDWANG WERKT ZO===== =====SMARTPHONEDWANG WERKT ZO=====
 ===#2 ☞ Rijksoverheid / NL-Alert=== ===#2 ☞ Rijksoverheid / NL-Alert===
 \\ \\  \\ \\ 
-//Maandag 2 juni 2025 was de eerste maandag van de maand. Meneer B. had vernomen dat het maande­lijkse testalarm van 12.00 uur zou worden verzonden naar alle mobiele telefoons in Neder­land. Hij her­in­nerde zich dat hij dit een vorige keer als SMS op haar zgn. “dumb”phone ontvangen had, en was  benieuwd of dit ook nu zou gebeuren.\\  +//Maandag 2 juni 2025 was de eerste maandag van de maand. Meneer B. had vernomen dat het maande­lijkse testalarm van 12.00 uur zou worden verzonden naar alle mobiele telefoons in Neder­land. Hij her­in­nerde zich dat hij dit een vorige keer als SMS op zijn zgn. “dumb”phone ontvangen had, en was  benieuwd of dit ook nu zou gebeuren.\\  
-\\  +\\ Het gebeurde niet. Op het internet vond B. een adres waar men vragen en klachten hierover bij de overheid kon indienen. Hij ontving geen bevestiging of af­schrift, en had zijn bericht zelf niet gekopieerd. Na twee dagen kwam het volgende antwoord per email. Bij dit antwoord zat geen kopie van de het bericht dat hij gestuurd had.// 
-Het gebeurde niet. Op het internet vond B. een adres waar men vragen en klachten hierover bij de overheid kon indienen. Hij ontving geen bevestiging of af­schrift, en had zijn bericht zelf niet gekopieerd. Na twee dagen kwam het volgende antwoord per email. Bij dit antwoord zat geen kopie van de het bericht dat hij gestuurd had.//\\ +\\ \\  
----- +
-\\ +
 **4 juni 2025 (08:45:34)\\  **4 juni 2025 (08:45:34)\\ 
-email van noreply@informatierijksoverheid.nl aan B.\\ +__email van noreply@informatierijksoverheid.nl aan B.__\\ 
 Onderwerp: Uw e-mail aan Informatie Rijksoverheid**\\  Onderwerp: Uw e-mail aan Informatie Rijksoverheid**\\ 
 \\  \\ 
Regel 29: Regel 32:
 Met vriendelijke groet,\\  Met vriendelijke groet,\\ 
 Rosita\\ Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid  Rosita\\ Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid 
-\\  
----- 
-//Hoewel B.'s bericht van 2 juni verloren ging, staat vast dat het niet correct wordt weergegeven. Het ging niet om een bericht van niet-ontvangst; het ging om de vraag of het maandelijkse testalarm van juni 2025 alleen met een smartphone te ontvangen was. Vermoedelijk kwam het antwoord van een chatbot die niet op deze vraag berekend was en er daarom iets anders van maakte.\\  
-\\  
-Het genoemde telefoonnummer 1400 leek misschien uitkomst te kunnen bieden. B. had echter geen zin in lange wachttijden, mede gezien de mogelijkheid dat het resultaat opnieuw een mechanisch antwoord op een niet-gestelde vraag zou zijn. Hij besloot daarom eerst te reageren met een nieuw bericht via de website.// 
 ---- ----
 +\\  
 +//Hoewel B.'s bericht van 2 juni verloren ging, staat vast dat het in de reactie niet correct wordt weergegeven. Het ging niet om een bericht dat het testalarm niet ontvangen was; het ging om de vraag of het maandelijkse testalarm van juni 2025 alleen naar mensen met een "slimme" telefoon verzonden was. Vermoedelijk kwam het antwoord van een chatbot die niet op deze vraag rekende en er daarom iets anders van maakte.\\ 
 \\  \\ 
 +Het genoemde telefoonnummer 1400 leek misschien uitkomst te kunnen bieden. B. had echter geen zin in lange wachttijden, mede gezien de mogelijkheid dat het resultaat opnieuw een mechanisch antwoord op een niet-gestelde vraag zou zijn. Daarom besloot hij eerst te reageren met een nieuw bericht via de website://
 +\\ \\ 
 +
 **4 juni 2025\\  **4 juni 2025\\ 
-B. aan Rijksoverheid, via website**\\ +__B. aan Rijksoverheid, via website__**\\ 
 \\  \\ 
 Op 2 juni heb ik langs deze weg gevraagd waarom de nationale NL-Alert van maandag 2 juni 12.00 uur niet op mijn mobiele ("dumb"-)phone is aangekomen. Als antwoord verwees "Rosita" mij door naar <nowiki>www.nl-alert.nl/zo-werkt-nl-alert/vragen-en-antwoorden</nowiki>. Hier staat mijn vraag niet bij en dus ook geen antwoord. Ik lees daar wel waarom de alert niet als SMS is verzonden, maar als "cell broadcast". Op 2 juni heb ik langs deze weg gevraagd waarom de nationale NL-Alert van maandag 2 juni 12.00 uur niet op mijn mobiele ("dumb"-)phone is aangekomen. Als antwoord verwees "Rosita" mij door naar <nowiki>www.nl-alert.nl/zo-werkt-nl-alert/vragen-en-antwoorden</nowiki>. Hier staat mijn vraag niet bij en dus ook geen antwoord. Ik lees daar wel waarom de alert niet als SMS is verzonden, maar als "cell broadcast".
    
 Vraag: Betekent deze vervanging van SMS door cell broadcast dat burgers zonder "smart"phone worden overgeslagen?\\  Vraag: Betekent deze vervanging van SMS door cell broadcast dat burgers zonder "smart"phone worden overgeslagen?\\ 
-\\  
----- 
-//Hierop kwam een standaardbericht van ontvangst: "Bedankt voor uw bericht. U krijgt zo snel mogelijk een antwoord op uw vraag. Stuurde u een idee of tip? Dan krijgt u niet altijd een reactie." De volgende dag ontving B. een reactie van "Mika".//((Een kopie van deze mail van Mika aan NL-Alert was later te vinden onder het antwoord van NL-Alert aan B.)) 
 ---- ----
 \\  \\ 
 +//Hierop kwam een standaardbericht van ontvangst: "Bedankt voor uw bericht. U krijgt zo snel mogelijk een antwoord op uw vraag. Stuurde u een idee of tip? Dan krijgt u niet altijd een reactie." De volgende dag ontving B. deze reactie://((Een kopie van deze mail van "Mika" aan NL-Alert was later te vinden onder het antwoord van NL-Alert aan B.))
 +\\ \\ 
 +
 **5 juni 2025 (17:30:35)\\  **5 juni 2025 (17:30:35)\\ 
-email van noreply@informatierijksoverheid.nl aan B.\\ +__email van noreply@informatierijksoverheid.nl aan B.__\\ 
 Onderwerp: Uw e-mail aan Informatie Rijksoverheid**\\ Onderwerp: Uw e-mail aan Informatie Rijksoverheid**\\
 \\  \\ 
Regel 72: Regel 75:
 Mika\\  Mika\\ 
 Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid
-\\  
----- 
-//"Mika" had vijf minuten eerder de volgende mail gestuurd aan NL-Alert.// 
 ---- ----
 \\  \\ 
 +//Vijf minuten eerder had "Mika" een email gestuurd aan NL-Alert://
 +\\ \\ 
 +
 **5 juni 2025 (17:25)\\  **5 juni 2025 (17:25)\\ 
-email van noreply@informatierijksoverheid.nl aan NL-Alert <nowiki><nl-alert@minjenv.nl></nowiki>.\\ +__email van noreply@informatierijksoverheid.nl aan NL-Alert <nowiki><nl-alert@minjenv.nl></nowiki>.__\\ 
 Onderwerp: DPC ticket EM2880305 : veiligheidsregios en crisisbeheersing**\\  Onderwerp: DPC ticket EM2880305 : veiligheidsregios en crisisbeheersing**\\ 
 \\  \\ 
Regel 92: Regel 95:
  
 [//gevolgd door een kopie van het bericht dat B. op 4 juni verzond.//] [//gevolgd door een kopie van het bericht dat B. op 4 juni verzond.//]
-\\  
----- 
-//De reactie van Team NL-Alert liet bijna zes weken op zich wachten.// 
 ---- ----
 \\  \\ 
 +//De reactie van Team NL-Alert liet bijna zes weken op zich wachten://
 +\\ \\ 
 +
 **14 juli 2025 (07:42:10)\\  **14 juli 2025 (07:42:10)\\ 
-email van NL-Alert <nowiki><nl-alert@minjenv.nl></nowiki> aan B.\\ +__email van NL-Alert <nowiki><nl-alert@minjenv.nl></nowiki> aan B.__\\ 
 Onderwerp: RE: DPC ticket EM2880305 : veiligheidsregios en crisisbeheersing**\\  Onderwerp: RE: DPC ticket EM2880305 : veiligheidsregios en crisisbeheersing**\\ 
 \\  \\ 
Regel 110: Regel 113:
  
 Team NL-Alert Team NL-Alert
-\\  
----- 
-//Deze reactie is niet anders uit te leggen dan: “Ja, burgers zonder smartphone worden overgeslagen. Als u tot deze groep burgers behoort, dan zoekt u het zelf maar uit.” B. verwachtte na dit antwoord niets meer van een telefoontje naar 1400.// 
 ---- ----
 +\\ 
 +//Deze reactie is moeilijk anders uit te leggen dan: “Ja, burgers zonder smartphone worden overgeslagen. Als u tot deze groep burgers behoort, dan zoekt u het zelf maar uit.” B. verwachtte na dit antwoord niets meer van een telefoontje naar 1400.//
 +\\ \\