#1 MyWheels, 2024
#3 ASN Bank, 2025
#4 Uw Zorg Online, 2025
SMARTPHONEDWANG WERKT ZO
#2 ☞ Rijksoverheid / NL-Alert
Maandag 2 juni 2025 was de eerste maandag van de maand. Meneer B. had vernomen dat het maandelijkse testalarm van 12.00 uur zou worden verzonden naar alle mobiele telefoons in Nederland. Hij herinnerde zich dat hij dit een vorige keer als SMS op zijn zgn. “dumb”phone ontvangen had, en was benieuwd of dit ook nu zou gebeuren.
Het gebeurde niet. Op het internet vond B. een adres waar men vragen en klachten hierover bij de overheid kon indienen. Hij ontving geen bevestiging of afschrift, en had zijn bericht zelf niet gekopieerd. Na twee dagen kwam het volgende antwoord per email. Bij dit antwoord zat geen kopie van de het bericht dat hij gestuurd had.
4 juni 2025 (08:45:34)
email van noreply@informatierijksoverheid.nl aan B.
Onderwerp: Uw e-mail aan Informatie Rijksoverheid
Uw kenmerk is EM2879057.
Goedemorgen,
Hieronder volgt een reactie op uw e-mail waarin u aangeeft dat u geen testbericht heeft ontvangen op uw mobiele apparaat.
Als u op de link hieronder klikt, kunt u meer informatie vinden. Wellicht ook het antwoord. U kunt uw vraag ook stellen aan de hand van het contactformulier via de website.
https://www.nl-alert.nl/zo-werkt-nl-alert/vragen-en-antwoorden
Ik vertrouw erop u zo voldoende geïnformeerd te hebben.
Uw mening is belangrijk voor ons!
Via onderstaande link kunt u deze met ons delen:
https://www.kcmsurvey.com/qSwu0d44e2ce30e1dd09b29eebaeMaSd?AgentID=490351&Datum=20250604&InteractieID=EM2879057&Onderwerp=-
Als u nog vragen heeft dan kunt u ons mailen via het contactformulier, bellen met 1400 of gebruik maken van onze social media kanalen. https://www.rijksoverheid.nl/contact/informatie-rijksoverheid
Met vriendelijke groet,
Rosita
Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid
Hoewel B.'s bericht van 2 juni verloren ging, staat vast dat het in de reactie niet correct wordt weergegeven. Het ging niet om een bericht dat het testalarm niet ontvangen was; het ging om de vraag of het maandelijkse testalarm van juni 2025 alleen naar mensen met een “slimme” telefoon verzonden was. Vermoedelijk kwam het antwoord van een chatbot die niet op deze vraag rekende en er daarom iets anders van maakte.
Het genoemde telefoonnummer 1400 leek misschien uitkomst te kunnen bieden. B. had echter geen zin in lange wachttijden, mede gezien de mogelijkheid dat het resultaat opnieuw een mechanisch antwoord op een niet-gestelde vraag zou zijn. Daarom besloot hij eerst te reageren met een nieuw bericht via de website:
4 juni 2025
B. aan Rijksoverheid, via website
Op 2 juni heb ik langs deze weg gevraagd waarom de nationale NL-Alert van maandag 2 juni 12.00 uur niet op mijn mobiele (“dumb”-)phone is aangekomen. Als antwoord verwees “Rosita” mij door naar www.nl-alert.nl/zo-werkt-nl-alert/vragen-en-antwoorden. Hier staat mijn vraag niet bij en dus ook geen antwoord. Ik lees daar wel waarom de alert niet als SMS is verzonden, maar als “cell broadcast”.
Vraag: Betekent deze vervanging van SMS door cell broadcast dat burgers zonder “smart”phone worden overgeslagen?
Hierop kwam een standaardbericht van ontvangst: “Bedankt voor uw bericht. U krijgt zo snel mogelijk een antwoord op uw vraag. Stuurde u een idee of tip? Dan krijgt u niet altijd een reactie.” De volgende dag ontving B. deze reactie:1)
5 juni 2025 (17:30:35)
email van noreply@informatierijksoverheid.nl aan B.
Onderwerp: Uw e-mail aan Informatie Rijksoverheid
Uw kenmerk is EM2880305.
Goedemiddag,
Hieronder volgt een reactie op uw e-mail. U vraagt zich af of het verzenden via een cell broadcast in plaats van SMS ervoor heeft gezorgd dat u geen NL-Alert heeft ontvangen.
Ik kan mij goed voorstellen dat u hier verduidelijking over wilt ontvangen. Ik kan uw vraag niet beantwoorden, omdat ik de informatie niet heb die daarvoor nodig is. Uw vraag kan het beste beantwoord worden door een medewerker van NL-Alert. Daarom heb ik uw vraag doorgestuurd naar NL-Alert. U krijgt van hen antwoord.
Ik hoop dat u tevreden bent over de afhandeling van uw bericht. Daarbij wens ik u nog een prettige dag toe!
Uw mening is belangrijk voor ons!
Via onderstaande link kunt u deze met ons delen:
https://www.kcmsurvey.com/qSwu0d44e2ce30e1dd09b29eebaeMaSd?AgentID=169719&Datum=20250605&InteractieID=EM2880305&Onderwerp=veiligheidsregios+en+crisisbeheersing
Als u nog vragen heeft dan kunt u ons mailen via het contactformulier, bellen met 1400 of gebruik maken van onze social media kanalen.
https://www.rijksoverheid.nl/contact/informatie-rijksoverheid
Met vriendelijke groet,
Mika
Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid
Vijf minuten eerder had “Mika” een email gestuurd aan NL-Alert:
5 juni 2025 (17:25)
email van noreply@informatierijksoverheid.nl aan NL-Alert <nl-alert@minjenv.nl>.
Onderwerp: DPC ticket EM2880305 : veiligheidsregios en crisisbeheersing
Geachte collega,
Er is bij Informatie Rijksoverheid een vraag binnengekomen waarvoor wij uw medewerking nodig hebben.
Zou u onderstaande vraag willen beantwoorden?
Bij voorbaat dank,
Mika
Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid
[gevolgd door een kopie van het bericht dat B. op 4 juni verzond.]
De reactie van Team NL-Alert liet bijna zes weken op zich wachten:
14 juli 2025 (07:42:10)
email van NL-Alert <nl-alert@minjenv.nl> aan B.
Onderwerp: RE: DPC ticket EM2880305 : veiligheidsregios en crisisbeheersing
Geachte heer/mevrouw,
Wij doen er alles aan om Nederlanders te waarschuwen en te informeren tijdens een noodsituatie. NL-Alert is een van de alarmmiddelen die de overheid kan inzetten, maar ook via de sirenes, geluidswagens, etc. kunnen veiligheidsregio’s u waarschuwen en informeren.
Als u geen smartdevice heeft en u maakt zich zorgen dat u niet tijdig gewaarschuwd wordt, zou ik u willen adviseren hierover in gesprek te gaan met uw omgeving. Vraag hen bijvoorbeeld of zij u willen informeren als zij een NL-Alert ontvangen.
Met hartelijke groet,
Team NL-Alert
Deze reactie is moeilijk anders uit te leggen dan: “Ja, burgers zonder smartphone worden overgeslagen. Als u tot deze groep burgers behoort, dan zoekt u het zelf maar uit.” B. verwachtte na dit antwoord niets meer van een telefoontje naar 1400.