dwangbuis01mywheels

#2 NL-Alert, 2025
#3 ASN Bank, 2025
#4 Uw Zorg Online, 2025

#1 ☞ MyWheels, zomer 2024


Hoe mevrouw A. ontdekte dat zij als klant zonder smartphone niet meer terechtkan bij MyWheels.



3 juli 2024
email van MyWheels aan A.
Onderwerp: Hoe gebruik jij de MyWheels app?


Hi A.,

Dankjewel voor je rit(ten) met MyWheels de afgelopen tijd! We proberen de MyWheels app constant te verbeteren op basis van jouw feedback. Zou je ons willen helpen, door te delen hoe jij de app gebruikt?

De vragenlijst is volledig anoniem, vrijblijvend  en kost je maar een paar minuutjes.  Hoe vaak heb je, in totaal, gebruik gemaakt van MyWheels?

  • 1 – 3 x
  • 2 – 10 x
  • 11 – 20 x
  • >20

Alvast bedankt!
MyWheels



3 juli 2024
antwoord van van A. op bovenstaande


Beste mensen van MyWheels,

Zodra ik jullie mail zag ging ik hem beantwoorden. De reden is dat ik dacht: dit is een mooie gelegenheid om te laten weten dat ik blij ben dat MyWheels goed en gemakkelijk is te gebruiken voor iemand die geen smartphone wil en die dus helemaal geen app gebruikt!

Maar helaas, de mini-enquête is alleen bruikbaar voor iemand die de app minimaal “1-3x” gebruikt.

Daarom laat ik nu maar per email weten dat ik hem nul keer gebruik en dat ik dat graag zo houd. Met de OV-chipkaart gaat het prima.

Vriendelijke groet,

A.



3 juli 2024
antwoord van MyWheels op bovenstaande


Hi A.,

Dank voor je mail en de feedback. Wij zullen dit zeker meenemen. Super fijn dat het ook goed lukt met de OV-chipkaart.

Nog een hele fijne avond toegewenst!

Met vriendelijke groet,
Salima
MyWheels

Hulp nodig? Kijk op https://mywheels.nl/help.



24 augustus 2024 (15:30)
email van A. aan support@mywheels.nl
Onderwerp: protest tegen smartphonedwang


Afgelopen woensdag heb ik voor het eerst in lange tijd een auto gehuurd, en vandaag, zaterdag, toevallig weer. Pas vanmorgen zag ik de mededeling dat boeken via de website sinds 24 juli niet meer mogelijk is. Het is nu 24 augustus, maar ik heb via de website geboekt. Feitelijk kan dat dus nog wel.

Ondanks mijn spaarzame gebruik was ik tot nu toe ontzettend blij met MyWheels. Maar deze verandering naar “app-only” vind ik

  1. rampzalig
  2. schandalig.

Voordat ik uitleg waarom, zou ik eerst willen weten of jullie ook zelf kunnen bedenken waarom iemand dat rampzalig en schandalig kan vinden.

Natuurlijk verwijzen jullie naar “gemak”, en wordt de smartphoneloze 5% gebruikers met een gemakkelijk “helaas” afgescheept. De vraag blijft of dit voordeel is afgewogen tegen nadelen. Ik voor mij had nooit last van ongemak. Als nadeel noemen jullie de kosten en moeite van een voortgezette website. Zien jullie echt geen andere nadelen? Is daarover nagedacht en is op grond daarvan een echte (=complete) afweging gemaakt?

Waarom niet liever mensen de kans geven, of zelfs aanmoedigen en helpen, om zonder smartphone te leven? Laat smartphonevrije zones en mensen bestaan: daar worden we uiteindelijk allemaal beter van – niet van deze dwang om mee te doen en lompe uitslui­ting van wie dat (met goede redenen) niet wil. Ik ben blij dat dit slechte besluit in praktijk nog niet is uitgevoerd. Ik hoop dat het snel en voorgoed wordt afgeblazen.



29 augustus 2024 (19:57)
antwoord van MyWheels op bovenstaande


Goede avond A.,

Dank voor je mail!

Het is inderdaad zo dat sinds 24 augustus niet meer mogelijk is om via de website te boe­ken. We zijn nog steeds bezig om alle functies hiervan uit het systeem te halen waar­voor het inderdaad kan zijn dat sommige mensen het nog eventjes kunnen doen in dit geval bent u een van.

Ik kan zeker begrijpen dat de mening heel erg kunnen verschillen van de keuze die wij maken gebaseerd op reserveringen die gedaan kunnen worden op verschillende plat­for­men. Omdat altijd alles via de telefoon gaat denk hieraan aan het openen en sluiten van de auto's, reserveringen en andere informatie, was het voor ons een betere keuze om alles via 1 weg te laten leiden. 

En al gebruik je de telefoon om een reservering te plaatsen, uiteindelijk beslist iedereen voor zichzelf wanneer zij gebruik maken van hun mobiele telefoons, ik hoop dat dit niet al te verhinderend voor je zal zijn en hopelijk is er ergens een klein beetje begrip voor de keuzes.

Ik wens je nog een mooie avond!

Met vriendelijke groet,
Sana

Hulp nodig? Kijk op >https://mywheels.nl/help



30 augustus 2024 (20:02)
email van MyWheels aan A.


Hoi A.,

Zou je ons willen laten weten wat je van het contact met MyWheels vond? Zo kunnen we onze service blijven verbeteren.

  • Goed, ik ben tevreden
  • Slecht, ik ben ontevreden

Zie hieronder waar het gesprek over ging:

[volgt: kopie mailwisseling van 24 en 29 augustus]