#1 MyWheels, 2024
#2 NL-Alert, 2025
#4 Uw Zorg Online, 2025
SMARTPHONEDWANG WERKT ZO
#3 ☞ ASN Bank, 2025
Hoe mevrouw C. antwoorden kreeg die geen antwoord waren
9 oktober 2025 (14:15)
email van ASN Bank (mail.asnbank@asnbank.nl) aan C.
onderwerp: Belangrijk: identificeer je opnieuw in je ASN-app
Beste C.,
De komende tijd vragen we een groot deel van onze klanten zich opnieuw te identificeren. Ook aan jou. Dit doen we omdat we je eerder hebben geïdentificeerd op een manier die nu is verouderd, bijvoorbeeld met een 1-cent storting vanuit een andere bank. Of omdat we gegevens van je missen, zoals je volledige naam. In deze e-mail lees je er meer over.
Zo werkt het
Je identificeert je met de ID-check. Je kunt het meteen doen in je eigen vertrouwde ASN-app. Het werkt simpel, veilig en snel:
- Je logt in op je ASN-app en start de ID-check via de melding op je overzicht of via Openstaande acties bij Zelf regelen.
- Je scant de voor- en achterkant van je paspoort of identiteitskaart.
- Je houdt je identiteitsbewijs tegen de achterkant van je telefoon. De chip in je telefoon leest de gegevens uit van je ID.
- Je maakt een selfie en vult nog enkele gegevens aan. Klaar!
We vergelijken je pasfoto met je gezicht om je te identificeren. Let op: doe de ID-check op je telefoon; een tablet of ander apparaat kunnen je ID niet uitlezen.
Veilig en betrouwbaar
Identificeren met de ASN-app is veilig en betrouwbaar. Omdat je zelf inlogt op de ASN-app en niet via een link in de mail, weet je zeker dat het bericht van ons is. Wij vragen nooit toegang tot je app om je te helpen met de ID-check, niet aan de telefoon en niet bij je aan de deur. Uiteraard gaan we zorgvuldig met je gegevens om. Hierover lees je meer in ons privacyreglement.
Waarom opnieuw identificeren?
Als bank zijn we verplicht je op de juiste manier te identificeren en regelmatig te controleren of we de juiste gegevens van je hebben. Zo weten we zeker dat jij het bent die ons bijvoorbeeld een betaalopdracht geeft. Om bij ons te kunnen blijven bankieren is het daarom belangrijk dat je de ID-check doet.
Meer weten?
Kijk op onze website en zoek op ID-check voor antwoorden op veelgestelde vragen en een handige uitlegvideo. Hier vind je ook het telefoonnummer van onze klantenservice en andere mogelijkheden om de ID-check te doen.
9 oktober 2025 (14:22)
email van C. aan ASN Bank
Goeiedag
Ik weet niet hoe ik dat moet regelen met de app, ik ben niet digitaalvaardig
Is er een andere manier om dit te regelen ?
Ik ben nog steeds dezelfde persoon…
Vriendelijke groeten van C.
9 oktober 2025 (16:27)
email van C. aan Offline Moet Kunnen (OMK)
Hallo OMK
Zie onderstaande…
Kon niet reageren op de mail, algemene mail wordt niet beantwoord.
Ga naar kantoor, moet met paspoort, rijbewijs niet voldoende.
Op de vraag wat als ik het niet doe ?
‘Ja, het gaat hard, mevrouw’
Voel me opgeslokt door nullen en enen.…
Vriendelijke groeten van C.
9 oktober 2025 (21:16)
email van OMK aan C.
Ha C.,
Schokkend verhaal, ik bedoel vooral dat antwoord: “het gaat hard”. Was dat alle uitleg die je kreeg?
Misschien is het beter om in een geval als dit niet (of niet alleen) te zeggen dat je niet digitaalvaardig bent, maar dat je geen smartphone hebt en geen smartphone wilt kopen en dat je de vrijheid om zonder smartphone te leven heel belangrijk vindt. Bij voorkeur natuurlijk met opgaaf van goede redenen (die niet moeilijk te bedenken zijn, toch?).
Overigens: onder die mail van de ASN zie ik dat er “contactmogelijkheden” worden genoemd. Zat er geen mogelijkheid bij om iemand te bellen of te mailen? Ik zit ook bij de ASN, maar tot nu toe hebben ze me met rust gelaten.
Sterkte gewenst,
Met vriendelijke groet,
OMK
10 oktober 2025 (08:52)
email van C. aan OMK
Ha OMK
Bedankt voor je meelevende reactie. Ik moet even iets rechtzetten. Het antwoord van de medewerker was niet direct op mijn vraag wat er zou gebeuren als ik het niet zou doen. We hadden een gesprek en ergens zei hij dat. Op de vraag wat er zou gebeuren als ik het niet zou doen – ben al jaren klant – , wist hij het eigenlijk niet en haalde een beetje zijn schouders op.
Ik weet niet meer precies wat er gezegd is, is was in alle staten. Ik kan dan niet goed nadenken, was in de stress omdat ik het geregeld wilde hebben, beetje gehaast omdat ik bang was om het te vergeten te regelen en dan op een dag niet meer kan bankieren.
Ik word vooral onrustig omdat ik steeds aan de regels wil of moet voldoen, maar geen rode draad zie en er eigenlijk geen vertrouwen in heb of we het met z’n allen wel goed kunnen regelen en organiseren.
Ik heb even gekeken naar de contactmogelijkheden, maar vond het niet makkelijk genoeg (veel gestelde vragen etc) bovendien weet ik wat ze gaan zeggen, ze willen gewoon dat je het gaat doen. Je mag [voor de website] gebruiken wat je wil, alleen kan ik het niet precies reproduceren.
Geluk is dat asn redelijk dichtbij winkels heeft om binnen te lopen. Ik heb het gisteravond geregeld met een jongedame die de route kende (moest nfc aanzetten en daar had ik toevallig over gelezen bij Seniorweb). Het zijn met name allerlei termen waarvan ik de betekenis niet ken en niet snap, waar ik tegenaan loop.
Het leven is zeer gecompliceerd geworden… Ik had een tijd terug een nachtmerrie waarin ik verloren was is in een digitaal probleem. Het ergste was dat ik niet kon uitleggen wat het probleem nu was. Ik wil gewoon die overmatige digitalisering niet. Ik hoef niet alles te weten of te kunnen en nu voelt het alsof dat wel moet.
Vriendelijke groeten van C.
10 okt. 2025 (09:42)
email OMK aan C
Dag C. – bedankt voor je nadere uitleg. Ik weet hoe moeilijk het is om precies te reproduceren wat er gezegd is. Daarom ben ik in het algemeen voor schriftelijke reacties. Anderzijds is de werkelijkheid niet helemaal schriftelijk vast te leggen. Neem alleen al het verschil in aanspreekvorm: schriftelijk word je nu gewoonlijk met “jij” aangesproken, maar bij live contact of in antwoorden op mails blijft het nog steevast “u”. Dat maakt al verschil. Dat een medewerker “een beetje zijn schouders ophaalt” kan meer zeggen (en uitwerken) dan duizend woorden.
Over afkortingen gesproken: ik heb geen idee wat NFC is. Heb jij een smartphone en heeft het daarmee te maken? Hoe dan ook, ik ben blij dat je directe probleem kennelijk toch weer opgelost is. Ik heb onlangs bij de Universiteitsbibliotheek geprotesteerd toen bleek dat allerlei belangrijk digitaal materiaal plotseling alleen nog m.b.v. een smartphone bereikbaar was (tweefactoren-authorisatie). Dit was totaal niet aangekondigd, zelfs de baliemedewerkers wisten er nog niet van toen ik vroeg hoe het zat. Ik moet zeggen dat mijn klacht heel welwillend is behandeld. En er bleek een oplossing te zijn: een Yubikey of (niet Amerikaans) Nitrokey. Kost minstens 50 euro, maar daarmee zou het dan ook (bijna) altijd en overal mogelijk moeten zijn de 2FA-blokkade te omzeilen. Ik kreeg de belofte van de ICT-verantwoordelijke dat hij me bij de ingebruikname van dat ding zo nodig persoonlijk zou assisteren. Geen spoor van afwijzing of minachting van mijn besluit om zonder smartphone te leven. – Zo kan het dus ook! Soms, hier en daar. Bij banken is de kans op zo’n behandeling wel kleiner, denk ik.
Wat je droom betreft: Ja, de huidige toestand is Kafka in het kwadraat, en geen wonder dat dit het onderbewustzijn beroert. D. stuurde me onlangs een uitgeschreven droom van dit type. Zal ik hem vragen of ik die ook jou mag sturen?
Groet,
OMK
10 oktober 2025 (12:31)
email van C. aan OMK
Hallo OMK
Je gedetailleerde antwoord ontroert me. Het is zo vol van realisme en begrip… Bv het verschil tussen gesproken, geschreven en beleefde gebeurtenissen en de verbinding daartussen. Wij mensen proberen ook maar van alles he. Het blijft worstelen.
Hoop dat ik er niet extra van in de war raak… want eigenlijk wil ik een weg eruit vinden. Heb een romantisch idee over wonen in een groep, richting zelfvoorziening gaan, voor elkaar zorgen etc. Uiteindelijk blijkt dat we veel nodig hebben bv in geval van ziekte e.d.
Verder heb ik het niet op extra kosten en het moeten aanschaffen van weer iets nieuws, een apparaat… De stofzuiger en de wasmachine vind ik geweldig, en nog een paar zaken zoals een koelkast, alhoewel deze inefficiënt gebruikt wordt in een 1 persoons huishouden.
Eigenlijk ben ik een verward persoon . Hopende te vinden een veilige plek. Het is zo druk geworden met die extra virtuele wereld.
Ik heb idd een smartphone, denk ik, min of meer op mn pad gekomen. Ik probeer mee te blijven doen, maar maak er beperkt gebruik van. Nfc is iets met mobiel bankieren ja, heb het dus nu weer uitgezet. Ding is dat oudste dochter net valt buiten het inzicht dat kinderen beter zolang mogelijk zonder telefoon kunnen blijven en zij zit er diep in. Ik weet niet meer waar ik goed aan doe.
Was net bij de bieb, een abonnement afsluiten is al een digitaal proces met teveel keuzes. Die digitale wereld maakt een enorme differentiatie mogelijk, zodanig dat ik niet meer goed kan aanvoelen hoe het nu met mij zit. Heel verhaal.
Jullie bedankt voor de inspanningen! Anders dan klagen weet ik niet goed wat te doen. Ga nu op de markt werken bij een verpakkingsvrije winkel. Deze kan opereren, mede door digitale mogelijkheden. Zo dubbel is het heden ten dage. Ik houd mn hart vast.
Fijne dag
Vriendelijke groeten van C.